Plan Zuid-Koninginneweg-Zwanenburgplantsoen-Wilhelminapark
Aanvulling gegevens – door Edwin Koenen (projectmanager) opgegeven maten van de straatindeling zijn:
Koninginneweg Zuid:
- Totale breedte straat: 9,3 m
- Breedte rijbaan: 3,4 m
- Breedte voetpad: 1,5 m en 2,4 m
- Breedte langsparkeerstroken: 2,0 m
Zwanenburgplantsoen:
- Totale breedte straat: 8,6 m
- Breedte rijbaan: 4,8 m
- Breedte voetpad: 1,8 m
- Breedte langsparkeerstroken: 2,0 m
Wilhelminapark:
- Totale breedte straat: 9,75 m
- Breedte rijbaan: 3,85 m
- Breedte voetpad: 2,1 m en 1,8 m
- Breedte langsparkeerstroken: 2,0 m
Commentaar
-Heel goed: de aanleg van een apart riool voor regenwater en zoveel mogelijk opvang in de grond.
-Het langsparkeren in onze buurt is verreweg de beste optie.
Verharding/bestratingsmateriaal
In de legenda naast de schets Koninginneweg Zuid etc. staat dat men als bestratingsmateriaal wil gebruiken:
-de rijweg en de parkeerstroken: nieuwe klinkers dikformaat (21x7cm)
– de voetpaden: nieuwe klinkers Waalformaat (20x5cm)
Echter: De klinkers van de huidige bestrating die er sinds decennia liggen zijn voor
-de rijbaan (incl. parkeren): oude klinkers Waalformaat (20×5 cm)
-de voetpaden Drielingen (17x4cm).
Mijn voorkeur gaat uit naar hergebruik van het huidige materiaal:
- In de eerste plaats omdat het sterker is dan het nieuwe materiaal, want harder gebakken bij een hogere temperatuur.
- Doordat het oude materiaal smaller en kleiner is, is de aanblik meer verfijnd en meer passend bij de bouwperiode van onze buurt. Het effect van het nieuwe materiaal is veel grover door het grotere formaat van de stenen.
- De oude klinkers hebben mooier kleurverschil van donkerblauw/grijs tot roodachtig, doordat vroeger bij het bakken de ene steen dichter bij het vuur lag dan de andere. Bij regenachtig weer komen de kleurverschillen nog beter uit.
- Als het nu niet hergebruikt wordt, is het voor altijd uit de buurt verdwenen.
- Bijkomend voordeel is een besparing in materiaalkosten. Een gedeelte van die besparing zal gebruikt moeten worden voor de hogere arbeidskosten van de stratenmakers, want het leggen is meer werk.
De parkeerstroken
Deze worden langs de stoep uitgevoerd op hetzelfde niveau als de rijbaan, beide te bestraten met de oude Waalformaat klinkers, de rijbaan in visgraatverband (zoals tot op heden) en de parkeerstroken van 2 meter breed in halfsteensverband ter afscheiding van de rijbaan.
Het toepassen van de gebruikelijke witte betonsteen als scheidingsmateriaal is niet passend in onze buurt, te modern en te druk. Ook in parkeerstroken geen aparte vakken aanbrengen.
NB Hoe weinig passend de witte betonstenen zijn, is te zien op de hoek Wagenweg/Koninginneweg (noordkant) bij de laadpalen voor elektrische auto’s.
Laadpalen
Bovenstaande laadpalen zijn op de plankaart verdwenen. Er is wel een plek aangegeven dicht bij hoek Zwanenburgplantsoen/Koninginneweg zuidkant. (Het teken is alleen net zichtbaar op de sterk vergrote plankaart). Klopt dit?
Nieuwe bomen
De nieuwe bomen zijn in de Koninginneweg en het Wilhelminapark allemaal in de parkeerstroken gepland, dit betekent dat er minder parkeerruimte komt, wil men dat? Je kunt niet zeggen dat er weinig groen in deze buurt is. Misschien zijn bewoners bereid die hun voortuin bestraat hebben, deze weer open te maken en te beplanten of op zijn minst doorlaatbaar materiaal te gebruiken.
Trafohuis(je)
De nieuwe trafohuisjes zijn nogal groot: Liander geeft verschillende maten op:
breedte x lengte 2x4m of 3x3m, hoogte ongeveer 2 m. met ruimte eromheen voor de bereikbaarheid voor monteurs. Er is een trafohuisje gepland aan het Wilhelminapark. Dicht bij een bestaande dikke boom. Het is verstandig nader onderzoek te doen naar de kans op beschadiging van de boom (wortels) en zo nodig de definitieve plaats aan te passen.
Nog twee opmerkingen
-Parkeerbord E08a kan de Gemeente gebruiken om parkeren met twee wielen op de stoep legaal te maken.
Dan zou alles bij het oude kunnen blijven.
-Hestia de Vries (wijkplatform) heeft in het buitenland een systeem gezien waarbij de laadpalen zijn opgenomen in lantaarnpalen, in de betreffende palen zit een luikje dat open kan om de auto op de stroom aan te sluiten. Dit zou een mooie oplossing zijn.
Naam: ……………………………………………………….
Adres: …………………………………………………….
Handtekening: …………………………………………